tirsdag 1. mars 2016

Månedens forfatter | mars 2016 | Alexander Løken

I mars er det Alexander Løken som er månedens forfatter! Han er nettopp ute med sin tredje bok om Edvard Frost, Ulvehammeren.



Du har kanskje lest den første boka, Trollskallen, der Edvard legger ut på ekspedisjon til Østerdalen sammen med Professor Wolf for å finne den sagnomsuste trollskallen som er tre ganger så stor som en menneskeskalle, og med hoggtenner!



I Ormeegget møter vi Edvard igjen, og denne gangen skal han til sjøs for å jakte på Midgardsormens egg.











Ulvehammeren er den tredje boken om Edvard Frost, og nå står hele menneskehetens skjebne på spill etter at samleren har fått hendene sine i en eldgammel hammer fra Svalbard.





Som vanlig har vi sendt ham noen spørsmål, og svarene kan du lese under!


1. Hvorfor skriver du for barn og unge?

Det var da jeg selv var rundt 11-12 år gammel at jeg oppdaget mange av tingene jeg fremdeles liker; bøker, tegneserier, musikk og film. Så den perioden var veldig viktig for meg, og på mange måter skriver jeg til meg selv som barn. Jeg skriver alltid bøker jeg selv hadde likt å lese. Når man skriver for barn og unge syns jeg også at jeg kan la fantasien få fritt spillerom og skrive om de mest utrolige ting.
2. Vet du hvordan boka ender når du starter å skrive?

Ja, jeg skriver alltid er handlingsforløp først, på 5-6 sider, hvor jeg planlegger hva som skal skje gjennom hele boken. Det skjer jo selvfølgelig forandringer underveis i skriveprosessen, men begynnelsen og slutten pleier å forbli ganske uforandret.
3. Hvor var du da du fikk idéen til din første bok?

Trollskallen var min første bok, og jeg hadde hatt en idé siden jeg var barn om å fortelle en historie om at det fantes troll på ordentlig, ikke bare i eventyrene. Jeg visste bare ikke at det var en barnebok det kom til å bli. Men jeg jobbet en periode i en bokhandel, og én dag slo det meg at troll-idéen hadde blitt en god bok. Jeg fant opp nesten alle karakterene og hele handlingen den dagen.

4. Kan du nevne ei bok som du husker godt fra du selv var barn/ungdom, og hvorfor gjorde den inntrykk?

Jeg husker en krimroman av John Dickson Carr som heter ”Sort Messe”. Jeg hørte den som hørespill på radioen i påsken da jeg var 10-11 år gammel, og leste senere boken. Boken kombinerte krimmysteriet med overnaturlige fenomener som hekser og spøkelser, og skremte livet av meg. Men nå i ettertid ser jeg at den boken har vært en stor inspirasjonskilde.

5. Har du opplevd noe av det du skriver om i bøkene dine? (Evt Skriver du deg selv inn i historiene din?)

Jeg skriver om temmelig utrolige ting som troll og sjøuhyrer, og i det nyeste boken Ulvehammeren om norrøne guder. Så det er ikke mye jeg har opplevd selv. Men noen av stedene jeg skriver om har jeg vært, og det er viktig å prøve å hente fram mentale bilder av disse stedene. Også handler det jo som forfatter å prøve å beskrive hvordan man selv opplever det når man er redd, sint, kald, kvalm, glad og så videre. Å klare å beskrive opplevelser på en troverdig måte.

6. Hvis du ikke hadde vært forfatter – hva ville du ha jobba med?

Jeg håper jeg kunne levd av å fortelle historier på den ene eller andre måten. Lage filmer eller reklame eller tegneserier, for eksempel.


7. Når fant du ut at du ville bli forfatter?

Jeg planla vel aldri å bli forfatter. Jeg hadde bare en idé til en bok, og skrev den ned. Og så ble den utgitt, og da var jeg plutselig forfatter. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar