søndag 1. mai 2016

Månedens forfatter | mai 2016 | Ragnar Aalbu

Ragnar Aalbu er månedens forfatter for mai her på bloggen. Han både skriver og illustrerer bøker, og han har laget flere bøker som er morsomme både for voksne og for barn. 

Høy i hatten er en av mine favoritter, og den kan nok for eksempel pappa, onkel eller bestefar også kjenne seg igjen i! Han har også laget noen SKIKKELIG morsomme bøker som heter Fokus på ku, Sau i sentrum og Grundig om gris
Bilde hentet fra Cappelen Damm.
Bilde hentet fra ragnaraalbu.com
Under kan du lese hva Ragnar svarte på spørsmålene vi sendte ham!

  1.  Hvorfor skriver du for barn og unge?
    Barn er primærmålgruppa for bildebøker.
    Jeg tenker ikke at bøkene bare skal være for barn, jeg legger inn litt til de eldre også, og tror noen av bøkene appellerer til folk i alle aldre, det kommer mer an på hva man liker. Unger er like forskjellige som voksne, så jeg synes det er så absurd å snakke om aldersinndelinger.
  2. Kommer du på illustrasjonene eller teksten først? Ingen av delene, jeg jobber med historien, innholdet først, og jobber med tekst og tegninger etterpå. Både tekst og tegninger kan bli ganske forskjellige ut fra hvilke valg jeg tar om hvordan denne handlingen best kan fortelles.
  3. Vet du hvordan boka ender når du starter å skrive?
    Ja, jeg planlegger gjerne det meste før jeg gir det form.
  4. Hvor var du da du fikk idéen til din første bok?
    På kontoret. Kjedelig, men sant.
  5. Kan du nevne ei bok som du husker godt fra du selv var barn/ungdom, og hvorfor gjorde den inntrykk?
    Jeg likte og leste mye, men Kjell Aukrusts Flåklypa Tidende gjorde inntrykk. Den absurde humoren.
  6. Har du opplevd noe av det du skriver om i bøkene dine? (Evt Skriver du deg selv inn i historiene din?)
    Ja, det har hendt, men i ganske bearbeidet utgave. Små ting kan gjøres store.
  7. Hvis du ikke hadde vært forfatter/illustratør – hva ville du ha jobba med?
    Det vet jeg ikke. På kontor et eller annet sted, etter å ha studert litteraturvitenskap eller kunsthistorie eller noe. Kanskje.

     
  8. Når fant du ut at du ville bli forfatter/illustratør?
    Jeg ville bli illustratør da jeg oppdaget Kunst og håndverksskolen (Kunsthøyskolen i Oslo) mens jeg gikk på videregående. Jeg var så heldig at jeg kom inn, og derfra ballet det på seg.
Her kan dere se alle bøkene Hamar bibliotek har som Ragnar  har skrevet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar