torsdag 1. oktober 2015

Månedens forfatter | Oktober | Endre Lund Eriksen

Endre Lund Eriksen har skrevet mange bøker for barn, ungdom og voksne. Han er født i Bodø i 1977 og bor i Tromsø. 
Her kommer litt om noen av bøkene:

Den første kom i 2002 og heter Pitbull-Terje går amok. Etterhvert er det blitt tre bøker om Jim og Terje. "Vi er venner, ellers banker jeg deg!", sier Terje. Slik starter vennskapet mellom to gutter som er veldig ulike, men som begge strever med situasjonen i hjemmet. I den siste boka er de på vei inn i ungdomsskolen. Dette er gode bøker som egner seg for barn  fra 10 år og oppover.
Forfatteren fikk Kulturdepartementets pris for beste barne- og ungdomsbok for den første bok om Pitbull-Terje. Boka er også blitt til film.

Bøkene om Alvin Pang er fine til høytlesning for barn i førskolealderen. Vi blir kjent med Alvin som bor sammen med mor, far og lillesøster Elvira i en nedlagt brannstasjon. Alvin er full av ideer, men ikke alt går som han har tenkt. I den første boka er han lei av den plagsomme lillesøsteren som alltid ødelegger og tar all oppmerksomheten. Skal han selge henne, eller kanskje bytte henne bort?

Jafs. Flukten fra Villmarka Zoo handler om Castro, ei cubansk amazonpapegøye som kan snakke, men har litt for stor mage og litt for korte vinger. Dyrebutikken den bor i skal selges, og Castro  er bekymret for framtida. I Villmarka Zoo sitter storebror Aron. Kanskje han kan være til hjelp? Dersom Castro  hjelper ham til å rømme først? I Villmarka Zoo treffer Castro den skremmende jentejerven Jippi. Hun forlanger å få bli med på flukten, ellers... Men vil Aron egentlig reddes?  Morsom bok som passer fra 9 år og oppover.

Førstemann som pissa på månen er en humoristisk framstilling av hva som kunne ha skjedd under den første månelandinga for over 40 år sida. Romskipet Apollo 11 har kurs for månen. Om bord sitter tre karer som ikke liker hverandre spesielt godt. Det er Buzz, Neil og Michael.  Buzz er pottesur.  Egentlig var det han som skulle ta de første skrittene på månen. Så blir det plutselig bestemt at det er Neil som skal først ut. Urettferdig!                                                           
Under kan du lese  hva Endre svarte på spørsmålene vi pleier å stille til månedens forfatter:

Hvorfor skriver du for barn og unge?
De fleste ideene jeg får er ideer om barn og unge, og dessuten er barn det beste publikummet. Når jeg er rundt omkring og leser for barn, er det fantastisk med den umiddelbare og ærlige responsen de gir. De flirer når de har det gøy, grøsser når  de blir redde og gjesper når de kjeder seg. Voksne nikker høflig og klapper reservert.       

Vet du hvordan boka ender når du begynner å skrive?
Som regel vet jeg sånn cirka hvordan det skal ende, men det hender jeg får meg noen overraskelser underveis i skrivinga som gjør at jeg må ombestemme meg.   

Hvor var du da du fikk ideen til den første boka di?
Jeg husker ikke hvor jeg var, men jeg bodde i hvertfall i Tromsø og alt begynte med tittelen Pitbull-Terje går amok. Egentlig snakket jeg med kona mi om en venn vi har som heter Terje, også mumlet hun Pitbull-Terje, enda han er veldig lite pitbull. Og da slo tittelen ned i hodet på meg.  

Kan du nevne ei bok du husker godt fra du selv var barn/ungdom, og hvorfor den gjorde inntrykk på deg?
 Ronja Røverdatter! Jeg vekslet mellom å ville være SOM Ronja og å ville være sammen med henne. Birk var jeg ikke så veldig begeistra for.

Har du selv opplevd noe av det du skriver om?
Alt jeg skriver om har på en eller annen måte noe med meg å gjøre. Men historiene og karakterene dikter jeg opp, selv om det av og til kan være  en og annen ting fra virkeligheten med.

Hvis du ikke hadde vært forfatter - hva ville du jobbet med?
Jeg har prøve litt andre ting også, og funnet ut at jeg helst vil være forfatter.

Når fant du ut at du ville bli forfatter?
Da jeg var 14 år. Jeg oppdaget gleden ved å skrive, og å dikte, og  jeg bestemte meg for at dette var noe jeg ville drive med så mye som mulig.

Bøkene til Endre Lund Eriksen finnes på biblioteket - det er bare å låne og lese (eller høre). Som papirbok, E-bok eller lydbok.

AGW

              

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar