tirsdag 5. mai 2015

Månedens forfatter | Mai | Sigbjørn Mostue


Sigbjørn Mostue ble født en høstdag i 1969 og har skrevet mange bøker for barn og unge.
Han debuterte med boka Gravbøygen våkner i 2005, den første boka i serien Alvetegnet.

Sigbjørn Mostue ( bilde hentet fra http://www.sigbjornmostue.no/ )

Serien Alvetegnet består av bøkene Gravbøygen våkner, Nissedreperen og Krakens gap. I disse bøkene blir vi kjent med Espen, som reiser på sommerferie til besteforeldrene sine. Når onkelen til Espen bestemmer seg for å hogge ned Gammelskauen protesterer bestefaren noe voldsomt. Espen finner en nøkkel i skogen som leder han til en parallell verden, lik vår egen, men hvor dyr kan snakke og skikkelser fra eventyrene dukker opp. Alvene vil være forsvarsløse og utryddes av Gravbøygen, om Gammelskogen hogges. Alvene velger Espen til å kjempe for seg, men han har ikke spesielt lyst. Passer for barn og unge fra 10 år.

I serien Den siste magiker møter vi en helt vanlig gutt fra Kløfta som heter Simen. En dag bestemmer Simen og kameratene Anders og Even seg for at de skal knuse et vindu hos Indianeren, en gammel, langhåret mann som bor i enden av Gamleveien. Simen faller og skader ankelen og den gamle mannen, som heter Gregers Berge, tar Simen med seg inn i  huset, og klarer med noen fingerbevegelser å helbrede ankelen. Gregers og Simen blir enige om at Simen skal jobbe litt for Gregers for å gjøre opp for det knuste vinduet. Og det er slik Simen starter sin opplæring som magiker. De må være raske med opplæringen, for en organisasjon kalt Nimrod reiser rundt for å finne Den siste magiker.  Når Simen en dag bryter regelen om ikke å bruke magi utenfor huset, så kommer Nimrod  på sporet av hva de to i Gamleveien holder på med.  Den siste magiker består av bøkene Den siste magiker, Bels & Ebub og Nimrod. Passer for barn og unge fra 10 år.

I Morgen er alt mørkt : Brages historie møter vi Brage, en ganske vanlig tenåring. Helt til den høstdagen da en urovekkende nyhetsmelding kommer fra Japan: En stor flokk mennesker har gått amok, og tilsynelatende blindet av raseri går de løs på alt og alle. Noen uker senere har fenomenet spredt seg til store deler av verden. Internett faller ned, tv-sendinger opphører, folk flykter, samfunnet går i oppløsning – og så meldes det at smitten har nådd Halden… En norsk skummel og actionspekket dystopi hvor villmark og overlevelse står sentralt. Passer fra 13 år. Sigbjørn Mostue skriver nå på bok to i denne serien.


Vi sendte Sigbjørn Mostue noen spørsmål og her er svarene:


1. Hvorfor skriver du for barn og unge ?
Det var nå engang slik det begynte; med en barne-/ungdomsbok. Og jeg fant fort ut at jeg likte å skrive til nettopp denne målgruppa. Barn og unge har fremdeles fantasien og forestillingsevnen intakt, de er spontane og eventyrlystne, samtidig som de er nådeløst ærlige i sine tilbakemeldinger. 
2. Vet du hvordan boka ender når du starter å skrive ?
Det varierer veldig! Noen bøker har slutten klar nesten før jeg begynner å skrive, andre kommer jeg på underveis.
3. Hvor var du da du fikk idéen til din første bok ?
I sofaen i stua. Hadde akkurat lest ferdig "Ringenes Herre", og fikk nærmest en åpenbaring: Å skape et litterært univers var noe jeg hadde lyst til å gjøre selv! Dermed satte jeg med ned foran pc-en og begynte på en historie hvor karakterer fra norsk folketro spilte en avgjørende rolle. Resultatet ble "Gravbøygen våkner."
4. Kan du nevne ei bok som du husker godt fra du selv var barn/ungdom, og hvorfor gjorde den inntrykk ?
Å, det er så mange! Men tror jeg vil trekke frem spesielt serien om Morgan Kane. Disse bøkene begynte jeg å lese på ungdomsskolen, og de fenget så til grader at jeg slukte alt det Kjell Hallbing hadde skrevet. Jeg lærte å sette pris på godt språk, historiske fakta, spenning - kort sagt så åpnet disse bøkene den litterære verden for meg. 
5. Har du opplevd noe av det du skriver om i bøkene dine ?
Nei - jeg holdt på å si gudskjelov. Men stemninger, steder, personlighetstrekk og enkelte småting er nok hentet fra virkeligheten.
6. Hvis du ikke hadde vært forfatter – hva ville du ha jobba med ?
Da ville jeg ha vært rik og loffet verden rundt med fluestang! 
7. Når fant du ut at du ville bli forfatter?
Jeg hadde nok lenge hatt en hemmelig drøm om å skrive bøker, kanskje helt fra da jeg var liten, men det var først da jeg fikk a-ha-opplevelsen som jeg nevnte tidligere, at jeg forsto at jeg satt med noe som kunne bli en bok.

Andre bøker av Sigbjørn Mostue for barn og unge:
Zombie-Bjarne
Historien om vampyrer
Mørkeboka 
Du kan se hva vi har av Sigbjørn Mostues bøker i vårt websøk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar